چرا هنگام گاز گرفتن یا لمس دندان‌های خود احساس درد می‌کنید؟

اگر هنگام گاز گرفتن یا لمس دندان خود متوجه درد شدید در دندان خود شدید، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری دندان باشد. ممکن است برای تسکین درد و احتمالاً درمان علل زمینه‌ای نیز به درمان نیاز داشته باشید. تعدادی از عوامل ممکن می‌تواند باعث دندان درد شود.

پوسیدگی

اساساً، پوسیدگی در دندان شما اغلب مسئول این نوع درد و حساسیت است. پوسیدگی‌ها معمولاً قبل از احساس یا دیدن علائم واضح ایجاد می‌شوند.

دندانپزشک بسته به شدت پوسیدگی و اینکه آیا به کانال دندان رسیده است، احتمالاً یکی از درمان‌های زیر را برای پوسیدگی توصیه می‌کند.

پر كردن

روکش‌ها

درمان کانال ریشه

مال اکلوژن

نحوه برخورد دندان‌های شما هنگام به هم رسیدن فک‌ها را اکلوژن می‌گویند. دندان‌های شما ممکن است فرسوده شوند زیرا به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند یا ممکن است هنگام گاز گرفتن باعث درد در دندان‌ها یا حتی فک شما شود. به این حالت مال اکلوژن می‌گویند.

مشکلات بایت ممکن است به انواع درمان‌های بالقوه از جمله ارتودنسی نیاز داشته باشد. هنگامی که مشکل خاص گاز گرفتن مشخص شد، دندانپزشک شما می‌تواند در مورد گزینه‌هایی برای بهبود تراز دندان‌های شما، که ممکن است شامل تراشیدن دندان یا مجموعه‌ای از بریس‌ها برای بهبود بایت باشد، با شما صحبت کند.

در برخی موارد، دندانی که باعث ایجاد مشکل در بایت شما می‌شود، ممکن است نیاز به روکش، تعویض یا برداشتن داشته باشد.

آسیب دندان

ممکن است حتی متوجه نشوید که دندان شما ترک‌خورده است تا زمانی که هنگام گاز گرفتن درد شدیدی احساس نکنید و دیگر گاز نگیرید. درد ممکن است به سرعت از بین برود یا با ترک سیگار بیاید و از بین برود.

سایر علائم ترک خوردگی دندان شامل احساس گیرکردن چیزی بین دندان‌ها (حتی اگر گیر نکرده باشد) و درد هنگام خوردن و آشامیدن است. با این حال، برخی از افراد به هیچ وجه علائمی را تجربه نمی‌کنند.

پریودنتیت

عفونت جدی پیشرفته لثه که با التهاب به نام ژنژیویت شروع می‌شود، پریودنتیت نامیده می‌شود. این می‌تواند باعث درد شود، به خصوص اگر در حال حاضر با سایر بیماری‌های التهابی مانند آرتریت زندگی می‌کنید.

این علائم را می‌توانید تجربه کنید:

لثه‌های قرمز، حساس یا دارای خونریزی

تشکیل پلاک

هالیتوزیس

درد

لثه‌های فرورفته یا ریشه آشکار

تحلیل رفتن لثه نوعی بیماری پریودنتال است که به عنوان بیماری لثه نیز شناخته می‌شود. زمانی که لثه‌ها شروع به عقب رفتن از روی دندان‌ها می‌کنند، سطح بیشتری از دندان را در معرض دید قرار می‌دهد و حتی ممکن است بخشی از ریشه را در معرض دید قرار دهد. این می‌تواند دندان شما را بسیار حساس و دردناک کند. در بزرگسالان بالای 40 سال شایع‌تر است.

درمان ممکن است با جرم گیری و صاف‌کردن ریشه برای حذف پلاک و جرم شروع شود. اما چندین نوع جراحی وجود دارد که ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند، از جمله جراحی پیوند استخوان یا جراحی فلپ، که شامل بلند کردن لثه برای جرم گیری عمیق است.

احتقان بینی یا سینوس

ریشه‌های دندان‌های بالایی شما بسیار نزدیک به سینوس‌های شما هستند، بنابراین هر گونه فشار اضافی، احتقان یا عفونت در آن ناحیه ممکن است عامل آن باشد، به خصوص اگر نه یک دندان بلکه چندین دندان آسیب می‌بیند.

به این درد، دندان درد سینوسی نیز گفته می‌شود و معمولاً در دندان‌های پشتی بالایی نزدیک سینوس‌ها احساس می‌شود.

احتقان بینی یا سینوس ممکن است کوتاه مدت باشد، اما مطمئناً می‌تواند تا زمانی که ادامه دارد دردناک باشد. درمان‌های خانگی می‌توانند احتقان و فشار ناشی از آن را تسکین دهند. برخی عبارت‌اند از:

استفاده از رطوبت ساز

استفاده از کمپرس گرم

دوش بخار گرفتن

اسپری آب نمک

اکثر عفونت‌های سینوسی خود به خود بهبود می‌یابند، اما ممکن است در برخی موارد آنتی‌بیوتیک مورد نیاز باشد.

پر کردگی  یا روکش شل

پر کردن شل یا روکش دندان بد  می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام گاز گرفتن شود. وقتی پرکردگی شل باشد، باکتری‌ها می‌توانند از زیر آن نفوذ کنند و دندان و احتمالاً عصب شما را تحریک کنند.

محتمل‌ترین راه حل یک پر کردن یا روکش  جدید است. در حالی که منتظر یک پر کردن یا روکش جدید هستید، ممکن است دندانپزشک مصرف مسکن بدون نسخه را به شما توصیه کند. اگر روکش  یا پرکننده افتاد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نکروز پالپ

آسیب یا مرگ بافت پالپ داخل دندان شما (نکروز پالپ) نیز می‌تواند باعث درد شود. اما این تنها نشانه ممکن نیست. در مراحل اولیه، دندان شما ممکن است به گرما، سرما و غذاهای بسیار شیرین نیز بسیار حساس باشد، بنابراین ممکن است هنگام غذا خوردن کمی درد احساس کنید.

اگر دندانپزشک متوجه شود که بافت پالپ داخل دندان شما مرده است، ممکن است به یک کانال ریشه و روکش  دندان نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است او به شما بگوید که باید دندان خود را بکشید.

آبسه

عفونت در دندان شما می‌تواند گسترش یابد و بافت بیشتری را تهدید کند. حتی می‌تواند منجر به سپسیس شود که یک عفونت تهدید کننده زندگی است. دندانپزشک شما احتمالاً آبسه را تخلیه کرده و ناحیه آسیب دیده را تمیز می‌کند. بسته به شدت وضعیت ممکن است نیاز به درمان ریشه یا کشیدن دندان باشد. همچنین ممکن است دندانپزشک شما برای رفع عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

دندان شکسته

درمان دندان ترک‌خورده بسته به محل و میزان شکستگی آن متفاوت است.

ترک‌های کوچک معمولاً ترمیم می‌شوند، اما ترک‌های بزرگ یا ترک‌هایی که تا خط لثه گسترش می‌یابند ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند.

لثه‌های فرورفته

دندانپزشک شما از نزدیک لثه‌های شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا عفونت وجود دارد یا خیر. اگر چنین است، ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک، استفاده از دهان‌شویه آنتی‌بیوتیکی یا استفاده از ژل آنتی‌بیوتیک روی لثه‌های خود داشته باشید.

در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است جراحی فلپ یا پیوند بافتی را برای کمک به رشد مجدد لثه توصیه کند.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

دندان درد اغلب می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر در دندان‌ها یا لثه‌ها باشد. اگر فوراً به آن توجه نکنید، درد ممکن است بدتر شود. یا ممکن است نیاز به درمان گسترده دندانپزشکی داشته باشید یا خطر از دست دادن دندان خود را داشته باشید. اگر متوجه درد شدید، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.