درمان کانال ریشه

کانال ریشه

درمان کانال ریشه باعث ترس بسیاری از افراد می شود. اما کانال ریشه یکی از رایج ترین روش های دندانپزشکی است که در کشور ما انجام می شود.

علیرغم ترس عده ای از افراد، درمان کانال ریشه روشی نسبتاً ساده و بدون درد هست. تنها کاری که در این درمان انجام می گیرد خارج کردن پالپ آسیب دیده یا عفونی، پر کردن بافت برداشته شده با مواد پرکننده و قرار دادن یک روکش سرامیکی محافظ روی دندان است . اگر این روش روی دندان جلویی انجام شود، ممکن است روند درمانی حتی ساده‌تر باشد.

اجازه ندهید دندان درد زندگی روزمره شما را مختل کند. با کلینیک اکسیر یک قرار ملاقات برای درمان تخصصی ریشه دندان رزرو کنید. تیم مجرب ما از جدیدترین تکنیک ها و فناوری های مدرن برای درمانی بی عیب و نقص استفاده می کند. همین امروز با ما تماس بگیرید تا قرار ملاقات خود را رزرو کنید و با دندان درد خداحافظی کنید!

اگر دندان درد یا سایر علائم مشکلات دندانی را تجربه می کنید، منتظر درمان نباشید. نادیده گرفتن این موضوع می تواند منجر به مشکلات جدی تری در این زمینه شود. امروز با کلینیک اکسیر تماس بگیرید تا درمان ریشه خود را برنامه ریزی کنید و اولین قدم را به سمت لبخندی سالم بردارید.

درمان کانال ریشه دندان جلویی چگونه انجام می گیرد؟

در اینجا روش معمولی برای درمان ریشه روی دندان جلو آمده است.

دندانپزشک در ابتدا برای بررسی ناحیه ای که نیاز به درمان کانال دارد، رادیوگرافی تهیه می کند. دندان و اطراف آن را با بی حسی موضعی بی حس می شود. اطراف دندان را با مانعی احاطه میشود که لثه ها و بقیه دهان تحت تأثیر این روش قرار نگیرند.

اطراف دندان را برای یافتن هرگونه بافت مرده، آسیب دیده یا عفونی معاینه می شود. مینا و اطراف دندان سوراخ میشود تا به پالپ زیر مینا برسد. هرگونه بافت آسیب دیده، پوسیده، مرده یا عفونی را از ریشه دندان تمیز می کند.

زمانی که تمام بافت آسیب دیده تمیز شد، ناحیه خشک می شود. فضای تمیز شده را با پرکننده پلیمری ساخته شده از مواد مبتنی بر لاتکس پر میکند. سوراخ دسترسی که ایجاد شده را با مواد پر کردن موقت پانسمان می کند. این به محافظت از دندان در برابر عفونت یا آسیب در حین بهبود کمک می کند.

پس از بهبودی کانال ریشه، در صورت لزوم، مواد اضافی مینای خارجی را سوراخ کرده و یک تاج دائمی روی دندان قرار میگیرد تا از دندان در برابر عفونت یا آسیب تا 10 سال یا بیشتر محافظت کند.

درمان کانال ریشه روی دندان های جلویی راحت تر و کمتر دردناک هستند. انجام درمان ریشه روی دندان های جلو می تواند آسان تر باشد زیرا پالپ کمتری در دندان های جلویی وجود دارد و نازک تر وجود است. پالپ کمتر همچنین به این معنی است که آنقدرها هم دردناک نیست، به خصوص به این دلیل که بی حسی موضعی باید به این معنی باشد که تقریبا هیچ احساسی ندارید.

زمان بهبودی برای درمان کانال ریشه دندان های جلویی کوتاه تر است

زمان بهبودی می تواند کمی کوتاهترنیز باشد، زیرا دندان شما باید در عرض چند روز تا یک هفته شروع به ترمیم کند. درمان کانال ریشه روی دندان های جلویی ممکن است نیازی به تاج دائمی نداشته باشند.

همچنین ممکن است در همه موارد به تاج دائمی نیاز نداشته باشید زیرا جلودندان‌ها برای جویدن شدید و طولانی‌مدت که برای پرمولرها و مولرها سخت‌تر است، استفاده نمی‌شوند. ممکن است فقط در زمانی که دندان در حال بهبودی  کانال ریشه است به پر کردن موقت نیاز داشته باشید. پس از بهبودی دندان، یک پر کردن کامپوزیت دائمی جایگزین موقت می شود.

درمان کانال ریشه 14

آیا پس از درمان کانال ریشه عوارضی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود؟

احتمالاً بعد از درمان ریشه کمی درد احساس خواهید کرد. اما این درد باید بعد از چند روز برطرف شود.

اگر بعد از یک هفته بهبودی همچنان احساس درد می کنید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

به طور کلی،درمان کانال ریشه بسیار ایمن هستند و عفونت های کانال ریشه رایج نیستند.

برخی از علائم که پس از درمان کانال ریشه مجبور خواهید شد به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

درد یا ناراحتی که از حساسیت خفیف یا درد خفیف دردناک گرفته تا درد شدید است که با فشار دادن به دندان یا نوشیدن چیزی گرم یا سرد بدتر می شود.

1. ترشح یا چرکی که سبز، زرد یا تغییر رنگ به نظر می رسد
  2. بافت متورم نزدیک دندان که قرمز یا گرم است، به خصوص در لثه ها یا در صورت و گردن
  3. بو یا مزه قابل توجه و غیرمعمول در دهان شما ناشی از بافت احتمالاً آلوده است
  4. نیش ناهموار، که در صورت بیرون آمدن پر کردن موقت یا تاج ممکن است رخ دهد

نکاتی برای مراقبت های بعد ازدرمان کانال ریشه

در اینجا نحوه حفظ سلامت دندان های خود پس از کانال ریشه و بعد از آن آورده شده است:

1. دندان های خود را 2 بار در روز مسواک بزنید و حداقل یکبار در روزنخ دندان بکشید .
  2. هر روز و به خصوص روزهای اول پس از درمان کانال ریشه دهان خود را با یک دهانشویه ضد عفونی کننده بشویید.
  3. دندان های خود را 2 بار در سال نزد دندانپزشک تمیز کنید.
  4. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که دندان‌های شما سالم می‌مانند و علائم عفونت یا آسیب را زودتر قبل از اینکه منجر به عوارض شوند، پیدا کنید.
  5. در صورت مشاهده علائم عفونت یا آسیب فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هزینه درمان کانال ریشه  کانال روی دندان های جلو چقدر است؟

درمان کانال ریشه روی دندان های جلویی نسبت به سایر دندان ها ارزان تر هستند زیرا این روش کمی ساده تر است.

اگر به درمان کانال ریشه نیاز داشته باشید اما آن را دریافت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

درمان ریشه کمک بزرگی به دندان هایی هستند که عفونی، آسیب دیده یا پوسیده شده اند. نداشتن کانال ریشه می تواند دندان را در معرض افزایش باکتری های عفونی و آسیب بیشتر به دلیل ضعف در هسته دندان قرار دهد.

کشیدن دندان را به عنوان جایگزینی برای کانال انتخاب نکنید.

درمان کانال ریشه در سال های اخیر به دلیل پیشرفت در بیحسی و داروهای ضد درد کمتر دردناک شده اند. کشیدن بی مورد دندان می تواند به ساختار دهان و فک شما آسیب برساند.

کانال ریشه روی دندان جلویی شما یک روش ساده و نسبتاً بدون درد است که می تواند برای سال های آینده از دندان شما محافظت کند.

اگر متوجه علائم عفونت مانند درد یا تورم شدید، بهتر است در اسرع وقت یک کانال ریشه انجام دهید. اگر فکر می کنید نیاز به کانال ریشه دارید به دندانپزشکی اکسیر مراجعه کنید. آنها شما را در مورد آنچه می توانید از این روش انتظار داشته باشید، تکمیل می کنند.

مقالات درمان کانال ریشه