ارتباط بین بیماری پریودنتال و بارداری چیست؟

فهرست مطالب

بارداری یک تجربه معجزه آسا است که می‌تواند کل بدن شما از جمله سلامت دهان و دندان شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. مراقبت از دهان و دندان در طول بارداری بسیار مهم است، زیرا بین بیماری پریودنتال و بارداری و بیماری پریودنتال و زایمان زودرس ارتباط وجود دارد. در اینجا ارتباط بین بیماری پریودنتال و بارداری و آنچه می‌توانید برای حفظ سلامت دهان و بدن خود در این دوران انجام دهید، آورده شده است.

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یا لثه بر بافت‌های نرمی که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارند، یعنی لثه و استخوان زیر آن تأثیر می‌گذارد. اگر بیماری لثه دارید، به این معنی است که بافت‌های نرم توسط باکتری‌های موجود در دهان شما آسیب‌دیده‌اند. برگشت پذیر بودن شرایط بستگی به میزان پیشرفت آن دارد.

بیماری برگشت پذیر لثه به نام ژنژیویت شناخته می‌شود. این زمانی است که به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، لثه‌ها تحریک، متورم، ملتهب و قرمز می‌شوند. همچنین ممکن است مقداری خونریزی را تجربه کنید.

بیماری غیرقابل‌برگشت لثه به عنوان پریودنتیت شناخته می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که التهاب لثه پیشرفت کند و در نتیجه لثه و استخوانی که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد از بین می‌رود. این در نهایت می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

بیماری پریودنتال و بارداری

بیماری پریودنتال در دوران بارداری با تجمع پلاک دندانی شروع می‌شود که می‌تواند به دلیل تأثیر هورمونی افزایش یابد. تغییرات در میکروبیوم دهان یک زن باردار نیز ممکن است به ایجاد بیماری پریودنتال کمک کند.

علائم بیماری پریودنتال ممکن است در دوران بارداری تشدید شود. این شامل:

خونریزی از لثه

ایجاد کیسه بین دندان و لثه

اگر متوجه هر یک از این علائم ژنژیویت بارداری یا پریودنتیت بارداری شدید، مهم است که در اسرع وقت برای ارزیابی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اثرات بیماری لثه بر پیامدهای بارداری

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماری پریودنتال ممکن است بروز پیامدهای نامطلوب بارداری را افزایش دهد. بر اساس مطالعه‌ای در مجله تحقیقات زنان و زایمان، چنین پیامدهای منفی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تولد زودرس

وزن کم هنگام تولد

محدودیت رشد کودک

محققان فرض می‌کنند که این واکنش‌ها به دلیل گسترش باکتری‌های خاص مرتبط با بیماری لثه در واحد جنین جفتی ایجاد می‌شود.

تأثیر معاینه لثه بر نتایج بارداری

شواهدی وجود دارد که برای طولانی کردن بارداری تا میزان بروز پیامدهای نامطلوب بیماری پریودنتال استفاده می‌شود. بر اساس برداشتی در مجله تحقیقات زنان و زایمان، چنین پیامدهای منفی رخ می‌دهد:

تولد زودرس

وزن کم هنگام تولد

محدودیت مراقبین نوزاد

محققان فرض می‌کنند که این دوره‌ها به دلیل تکثیر باکتری‌های خاص مرتبط با بیماری لثه در واحد جنین جفتی است.

اشتراک‌گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *